'Iedere medewerker directeur'

08-06-2017    09:56   |    Peter Smulders

Een weblog van Peter Smulders. Hij is mede-eigenaar van Free Launch Training en Coaching. Dit bedrijf begeleidt al meer dan 20 jaar tuinbouwondernemers bij de professionalisering van hun organisatie en de mensen die daarin actief zijn.

“Wat is dát voor een titel?” hoor ik je denken. “Is die Smulders nu écht van het padje af?”. Ach, misschien wel. Maar de aanleiding van mijn blog heeft twee oorzaken. Oorzaak één is dat een van mijn klanten mij in paniek opbelt omdat, ná zijn teeltman Klaas, óók een van zijn talentvolle arbeidsmanagers, Robin, ergens anders gaat werken. Twee van zijn beste mensen in twee weken tijd weg! 

Oorzaak twee: een érg interessant bezoek met een aantal tuinbouwbedrijfsleiders aan een bedrijf dat het 'lean werken' volledig heeft doorgevoerd. En deze laatste ervaring wil ik u niet onthouden. 

Dit bedrijf werd geconfronteerd met een groot verloop van goed technisch personeel. In hun branche speelt dit probleem namelijk al langer. Het bedrijf werd óók geconfronteerd met efficiëntieproblemen. Geldverlies omdat productieprocessen onnodig inefficiënt waren.

Het Lean principe gaat uit van drie belangrijke basisregels:

1. bekijk je processen kritisch op inefficiëntie

2. elimineer verspillingen

3. zet de mens centraal.

Dat laatste element, zet de mens centraal, is cruciaal. Het bedrijf nam rigoureuze maatregelen. De functie van planner werd uit de organisatie geschrapt. De medewerkers werden verantwoordelijk voor hun gezamenlijke planning. Elk project, in gang gezet door een accountmanager, wordt nu uitgevoerd door een team van techneuten dat onderling het werk regelt. Eigenlijk is deze organisatie op zijn kop gezet. De medewerkers regelen zélf hun projecten en de planning daarvan. De directie faciliteert, ondersteunt en springt bij als het nodig is. Maximale verantwoordelijkheid voor elke medewerker om zijn/haar resultaat te halen.

Het gevolg: Minder verloop en gelukkige medewerkers, die eerder afgeremd dan gestimuleerd moeten worden. Het bedrijf is nu zó aantrekkelijk geworden om voor te werken dat goede, ervaren mensen spontaan solliciteren.

De conclusie van dit verhaal:  creëer een uitstekend werkklimaat voor je leidinggevend kader door méér verantwoordelijkheden lager in de organisatie te leggen en door een positieve werksfeer. Investeer in je mensen. Faciliteer ze optimaal zodat ze maximaal kunnen presteren. Bedenk: alles wat aandacht krijgt groeit. Kortom: maak ze directeur!

PS: Is het je opgevallen?  Ik heb nergens in deze blog gesproken over geld of hogere salarissen. Iets om over na te denken......

Succes!


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Delfland mag teeltwater zuiveren

Vooruitlopend op aanpassingen in de Waterschapswet mogen glastuinders en hoogheemraadschap van Delfland verder met de ontwikkeling en...

Emotiepilot start met Begonia

Welke bloemen wekken gevoelens op van liefde of geluk of blijdschap? Wanneer kan een boeket troostend werken of is het passend bij gevoelens...

Hollandbuy ook 'offline' in China

Internetwinkel Hollandbuy, die vorig jaar augustus van start is gegaan met de online verkoop van Nederlandse voedselproducten op het Alibaba...

'Waar ik blij van zou worden...' 29-06-2017    09:58
'Kier alleen onder voorwaarden' 29-06-2017    09:52
'Alle ramen dicht bij zware storm' 29-06-2017    09:51
Provincie sponsort Varend Corso 29-06-2017    09:50
Nieuwe groene pluizer Dekker 29-06-2017    09:43
Biobest doet overname in Mexico 29-06-2017    09:42
Summer School in Wageningen 29-06-2017    09:41
De kracht van groente belicht 29-06-2017    09:39
Economische missie naar Canada 28-06-2017    17:12
Bereid je voor op de Kennisbattle! 28-06-2017    10:06
  Ga naar het nieuwsarchief