'Marge-ontwikkeling lijkt badkuip' (1)

07-07-2017    09:45   |    Ruud van der Vliet

Een weblog van Ruud van der Vliet, directeur bedrijven bij Rabobank Westland. Deze blog is exclusief geschreven voor de GroenteNetten en de SierteeltNetten.

We zien in de glastuinbouw dat gemiddeld genomen de productiebedrijven zowel in de glasgroente- als sierteeltketen de laagste marge in de keten realiseren. De marge-ontwikkeling in deze ketens lijkt een beetje op een badkuip. De zaad- en veredelingsbedrijven en retailers realiseren gemiddeld genomen de hoogste marge en zitten aan de uiteinden van genoemde badkuip. De andere spelers in de keten realiseren een marge die gemiddeld genomen tussen beide uitersten en productiebedrijven in zitten. Je kunt spreken van een weinig evenwichtige margeverdeling.

Deze situatie bestaat al jaren. De marge is feitelijk een spiegel van de door afnemers en consumenten ervaren toegevoegde waarde van de verschillende schakels in de keten. Blijkbaar zijn de productiebedrijven niet in staat om meer toegevoegde waarde voor hun producten te realiseren. Ondanks verwoede pogingen door samenwerking, voor- en achterwaartse integratie blijft de marge in relatie tot de risico’s en kapitaalintensiteit bij productiebedrijven laag. Dat blijkt ook wel uit het feit dat in de productiesector nauwelijks externe financiers, laat staan Private Equity-partijen, actief zijn. Terwijl we deze partijen wel in andere delen van de keten tegenkomen.

Hoe zorgen we dat de toegevoegde waarde van de productiebedrijven hoger wordt en daarmee de marge voor iedereen hoger wordt? Ook om de volgende crisis te overleven, maar vooral ook om een meer duurzaam verdienmodel te creëren. Als je namelijk structureel te weinig toevoegt, heb je op langere termijn geen positie in de keten meer. Dan ben je in- of uitwisselbaar.

Hoe kunnen productiebedrijven meer waarde toevoegen? Door nog efficiënter te produceren? Een lage kostprijs is een harde voorwaarde om te overleven en de allerlaagste kostprijs kan tijdelijk een concurrentievoordeel opleveren. Superieure kwaliteit wordt doorgaans wel betaald en daar is markt voor blijkt in de praktijk. Zeker in de sierteelt. Jaarrondlevering blijkt in zowel sierteelt en glasgroente steeds meer een onderscheidend element. Toch zorgen deze elementen stuk voor stuk maar een bescheiden margeverbetering op. Wat kan wel helpen?    

Door planten bloemen te koppelen aan aantoonbaar gevoelens van geluk en/of een beter leefklimaat wordt een meerwaarde gecreëerd. Deze meerwaarde kan de marge in de gehele keten verhogen. De kunst is om de producent relatief meer te laten profiteren door meer een eindproduct i.p.v. een halffabricaat te leveren. Eindproduct wat bijvoorbeeld volledig is afgestemd op het binnenklimaat van een specifiek kantoor. Sensoren monitoren de luchtkwaliteit van het kantoor en periodiek komt een set planten en bloemen dat is afgestemd om de luchtkwaliteit te optimaliseren. Sensoren die mogelijk ook in smartwatches en dergelijke worden ingebouwd. De discussie over de slechte luchtkwaliteit in schoolgebouwen is waarschijnlijk ook oplosbaar met de juiste set van bloemen en planten. Het mes snijdt aan meerdere kanten; maatschappelijk hoeft er minder geïnvesteerd te worden, is duurzamer en we creëren een nieuwe markt met maatschappelijk toegevoegde waarde. Zo’n concept is niet helemaal nieuw, maar we weten dat nog onvoldoende te vermarkten.

Hoe ingewikkeld is het om, met ook weer je smartwatch als sensor, je voedselbehoefte optimaal te laten aansluiten bij jouw energie- en stoffenverbruik. Jouw op maat gemaakte voedselpakket wordt op het door jou gewenste moment thuisbezorgd en/of je bereide maaltijd wordt geserveerd op het moment en locatie die jij wenst. Natuurlijk met een maximale groente- en fruitmix. Feitelijk een Hello Fresh en Picnic-concept wat verder doorontwikkeld wordt. Voordeel is dat voedselverspilling verminderd wordt, je aan kunt geven wat je wel en niet lust en je overtuigd bent dat het optimaal aansluit bij je behoefte. Ook hier geldt dat we als sector alleen toeleverancier zijn en geen onderdeel van het concept. De uitdaging is om onderdeel van het concept te worden en daarmee een echte meerwaarde en marge te realiseren.

Er zijn  steeds meer onderzoeken dat door een groene werk- en woonomgeving de arbeidsproductiviteit respectievelijk de levenslust verhoogd wordt. Een voorbeeld is een recent onderzoek van Harvard University. Uit dat onderzoek blijkt dat de proefpersonen die in groene gebouwen werkten, tot 26 procent hoger scoorden op de cognitieve functietest dan de proefpersonen die niet in groene gebouwen werkten. Verder hadden de proefpersonen in groene gebouwen 30 procent minder symptomen van het 'sick building'-syndrome en was hun slaapkwaliteit 6 procent hoger dan de mensen die niet in duurzame gebouwen werkten. Het sick building-syndrome is een reeks gezondheidsklachten die worden veroorzaakt door onder andere slechte luchtkwaliteit in gebouwen. Hoe kan het nu dat we als sierteeltsector onvoldoende in staat zijn dit als concept te vermarkten, terwijl de maatschappelijke meerwaarde al langer bekend is?


Reacties (1)

klaas at 07.07.2017

Ja joh, de marges zitten al jaren in het uitbuiten van buitenlands personeel en de regels aan de laars lappen.
Lulverhalen gaan de sector niet redden en de rabobank zal samen mee ten onder gaan.
Alleen nieuwe dure teelten en zuinig lenen brengen hoop.
succes.

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Lucas Vos verlaat FloraHolland

Lucas Vos kiest ervoor zijn functie als CEO van Royal FloraHolland te beëindigen. De raad van commissarissen van Royal FloraHolland is...

Stal planten in winter bij Wijnen

Sinds deze maand kunnen particulieren en bedrijven met hun niet winterharde kuipplanten terecht bij perkplantenkwekerij Wijnen in Someren....

Hoe werkt de tuinbouw in 2027?

Het symposium dat MVO Westland op donderdag 2 november organiseert onder de titel: ‘Het personeel van morgen; hoe wérkt het in 2027?’ staat...

Tulpenspecialist lid van Decorum 20-10-2017    10:07
'Gedraag je niet als melkkoe!' 20-10-2017    10:00
DAFW overtreft verwachtingen 20-10-2017    09:57
Logistieke chaos door Brexit 20-10-2017    09:55
'Biobest moet blijven investeren' 20-10-2017    09:41
Waterzuivering centraal in Venray 20-10-2017    09:40
Eigen blad Benefits of Nature 20-10-2017    09:35
Drie keer zoveel omzet in bio 20-10-2017    09:23
WUR-studenten duiken in bier 20-10-2017    09:00
#Lievelingsbloem weer van start 19-10-2017    10:30
  Ga naar het nieuwsarchief