Vraag KAS Weekkalender wk 31/32

06-08-2017    07:00   |    KAS TuinbouwCommunicatie

VRAAG: Hoe heet het gezamenlijke initiatief van Koppert Cress, Best Fresh Group en Innovation Quarter dat draait om de gezondheid van agf-producten?

ANTWOORD: Vers+

Onder de voorlopige naam Vers+ wordt er gewerkt aan een nieuw AGF-merk op de markt waarin het draait om de inhoudsstoffen van AGF-producten. Het is een initiatief van onder andere Innovation Quarter, Best Fresh Group en Koppert Cress. Rob Baan vertelde gisteren over het initiatief op het jaarevenement van het Innovation Quarter.

Rob Baan vertelde over zijn tocht om mensen meer groenten te laten eten, gecombineerd met de groeiende wereldbevolking. "Wat voor groente en fruit eet je dan? Hoe gezond is dat en wat is ermee gedaan?", vraagt hij zich af. "Kijk naar tomaat. Aan een tros groeien alle tomaten verschillend. De eerste groeit anders dan rest en per tomaat krijg je andere inhoudsstoffen. Ook rassen: het ene ras produceert snel, het andere makkelijk, andere duurzaam."

Vers+, een combinatie van Koppert Cress, Best Fresh Group en Innovation Quarter, gaat aan de slag met de inhoudsstoffen van AGF-producten. Er wordt een smaakvol assortiment groente en fruit samengesteld die van nature een verhoogde hoeveelheid inhoudsstoffen hebben. Bijvoorbeeld wortels rijk aan betacaroteen, broccoli met een hoog gehalte aan sulforafaan of champignons die aanzienlijk meer vitamine D bevatten. Bij Koppert Cress staat een machine die dit kan meten. Op de langere termijn worden ook R&D projecten opgezet, worden nieuwe rassen ontwikkeld en ligt de ambitie zeker ook internationaal.

In combinatie met de gezondheidsmetingen van de toekomst - personalised health - en de kracht van de tuinbouw, de duurzame productie, zonder chemische gewasbescherming, ziet Baan nieuwe kansen voor de tuinbouw. "Als productielocatie Nederland, met onze unieke tuinbouw en goede kennis, kunnen we samenwerken aan voeding als medicijn."

Meer informatie? www.koppertcress.nl